Mijn winkelwagen

Winkelwagen € 0,00

 GRATIS VERZENDEN:
vanaf € 75,00 
daaronder € 5,95 | meer info...

Uw winkelwagen is leeg

Geschikte voedingsmiddelen koolhydraatarm dieet


Tijdens het koolhydraatarme dieet kan het soms best even puzzelen zijn om de juiste hoeveelheid netto koolhydraten per dag te eten. Het is echter zeer goed te doen. In de webshop van Dieetland bieden we veel lekkere koolhydraatarme producten aan die prima in het dieet passen. Daarnaast zijn er ook veel "gewone" voedingsmiddelen waarvan je vanaf de eerste fase royaal mag eten. Om het je gemakkelijk te maken hebben we hieronder een overzicht gemaakt met producten die je dagelijks kunt nemen.

Vlees, vis en gevogelte

Per dag mag je 200 gram van de volgende vlees, vis of gevogelte soorten eten:

Vlees / Wild:

Biefstuk
Entrecote
Fricandeau
Hert
Kalfsvlees

Konijn
Lamsvlees
Paardenvlees
Rundergehakt
Rundvlees overig

Varkensfilet-lapje
Varkenshaas
Varkensvlees overig
Wild overig


Vis / Schaaldieren:

Forel
Garnalen
Haring
Inktvis
Kabeljauw
Koolvis

Krab
Kreeft
Makreel
Schelvis
Sprot
Tarbot

Tong
Tonijn
Wijting
Witvis
Zalm


Gevogelte:

Duif
Eend
Fazant

Gans
Kalkoen
Kip

Kuikenrollade
Kwartel
Struisvogel

Neem geen producten die niet uitsluitend uit vlees, vis of gevogelte bestaan, zoals gepaneerde producten. Eet tenslotte niet meer dan 100 gram orgaanvlees per dag.

Groenten

Groenten zijn gezond en erg belangrijk als aanvulling tijdens het dieet. Je mag per dag 200 tot 300 gram (rauw gewogen) van onderstaande groenten eten:

Andijvie
Asperges
Augurk

Avocado
Broccoli
Champignons

Chinese kool
IJsbergsla
Kropsla

Paksoi
Rabarber
Spinazie

Tahoe / Tofu
Waterkers
Witlof

Zuurkool



Daarnaast mag je ook elke dag een bescheiden portie (50 tot 100 gram) van onderstaande groenten nemen. De volgende groenten bevatten wat meer koolhydraten, maar passen ook prima in het koolhydraatarme dieet:

Aubergine
Bamboescheuten
Bloemkool
Courgette

Komkommer
Koolraap
Koolrabi
Paprika

Pompoen
Prei
Radijs
Savooiekool

Selderij
Snijbiet
Snijbonen
Sperziebonen

Spitskool
Spruitjes
Taugé
Tomaat

Uien
Veldsla
Witte kool
Wortel


Groenten zoals peultjes, tuinbonen, witte bonen, bruine bonen en doperwten zijn niet geschikt voor het koolhydraatarme dieet, omdat ze veel zetmeel bevatten. Want zetmeel = koolhydraten.

Koolhydraatarm beleg

Er bestaat tegenwoordig gelukkig koolhydraatarm brood en koolhydraatarme crackers. Maar welk beleg is nu het meest geschikt? We zetten het hier voor je op een rijtje:

Zoet beleg
- Dieet jam, Dieet chocopasta en Pindakaas.

Hartig beleg
- Ontbijtspek, ham, rosbief, kipfilet, filet american, fricandeau, ossenworst, rookvlees, kaas en smeerkaas zijn geschikt.
NB Aan voorbewerkt vlees zoals ham, ontbijtspek, salami en andere vleeswaren kan suiker toegevoegd zijn, waardoor het soms toch vrij veel koolhydraten bevat. Bekijk voor de zekerheid de hoeveelheid koolhydraten bij voedingswaarden op de verpakking.

Overige geschikte voeding

Kaas
Je mag elke dag zo’n 100 gram kaas eten. Bijvoorbeeld van de volgende soorten:

- Goudse kaas, Edammer, Cheddar, geitenkaas (bijvoorbeeld fétakaas), roomkaas, smeerkaas en Boursin.

Er zijn ook kaassoorten die niet geschikt zijn, zoals bijvoorbeeld Zwitserse kaas, schapenkaas, sommige smeerkaas soorten, halfzachte geitenkaas en imitatie kaasproducten. De meeste kaassoorten bevatten gelukkig niet of nauwelijks koolhydraten, maar kijk voor de zekerheid altijd even op het etiket naar de voedingswaarden. 

Eieren
Een eitje is in veel verschillende vormen geschikt voor het dieet: hard gekookt, zacht gekookt, gebakken, als roerei, als omelet of gepocheerd. Als je een ei rauw wilt eten kan dat voor het koolhydraatarme dieet ook prima, maar denk dan wel aan salmonella.

Saladegarnering

Als je een rauwkostsalade wilt maken, kun je deze net wat extra’s geven door één van onze Walden Farms dressings te bestellen of een keuze uit de volgende garneringen te maken:

Specerijen
Geraspte kaas

Fijngeprakt hardgekookt ei
Gebakken champignons

Verkruimeld, krokant gebakken ontbijtspek

Kruiden

Onderstaande kruiden kunt u naar smaak gebruiken, maar controleer eerst of er geen suiker in zit:

Basilicum
Cayennepeper
Dille
Dragon

Gember
Knoflook
Oregano
Peper

Rozemarijn
Salie
Tijm


Gebruik (olijf)olie en azijn als dressing (maar geen balsemico-azijn, want die bevat veel suiker) met kruiden en specerijen.

Vetten en olie

Veel soorten vet en vooral bepaalde soorten olie zijn essentieel voor een goede voeding. Olijfolie is vooral heel waardevol. Alle andere soorten plantaardige olie en boter zijn toegestaan. 

Drinken

Zorg ervoor dat je minstens 1,5 tot 2 liter op een dag drinkt, zoals:
- Bronwater
- Gefilterd water
- Kraanwater
- Mineraalwater

Je kunt daarnaast het volgende drinken:
- Koffie of thee (zonder melk en/ of suiker)
- Heldere bouillon (niet alle merken, lees het etiket)
- Kruidenthee (zonder toegevoegde gerst- of fruitsuiker)
- Light frisdranken 

Denk er aan dat alcohol niet is toegestaan. Alcohol bevat namelijk veel koolhydraten.

Kant-en-klare levensmiddelen

Ook tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet kan het voorkomen dat je geen tijd hebt om te koken of een gemakkelijke snack wilt. Inmiddels hebben we bij Dieetland enkele koolhydraatarme kant en klaar maaltijden, die binnen enkele minuten in de magnetron kunnen worden opgewarmd. Daarnaast zijn er diverse kant en klare shakes, smoothies, repen, wafels en koekjes. Reuze handig!


Klik hier voor onze uitleg over het berekenen van de netto koolhydraten.



KLIK HIER voor de homepagina