Mijn winkelwagen

Winkelwagen € 0,00

 GRATIS VERZENDEN:
vanaf € 75,00 
daaronder € 5,95 | meer info...

Uw winkelwagen is leeg

Koolhydraten

In veel voedingsmiddelen zitten koolhydraten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor verschillende soorten suikers en zetmeel. Deze vormen een belangrijke energiebron voor het menselijk lichaam. Koolhydraten kunnen worden onderverdeeld in twee types: verteerbare koolhydraten en onverteerbare koolhydraten.

Wanneer u een koolhydraatarm dieet, Low Carb dieet of eiwitdieet volgt, is het belangrijk om te weten welke koolhydraten meetellen.

Verteerbare koolhydraten

Verteerbare koolhydraten zijn koolhydraten die veel invloed op de stofwisseling hebben. Dit zijn namelijk de koolhydraten die gemakkelijk door het lichaam kunnen worden afgebroken naar glucose, zodat ze door het bloed kunnen worden opgenomen. Het dient als brandstof voor het lichaam. Een teveel aan energie wordt in het lichaam opgeslagen als glycogeen en/of vet.
Een teveel aan verteerbare koolhydraten past niet goed in een koolhydraat arm dieet. Vandaar dat koolhydraatarme diëten zoals het Atkins dieet deze koolhydraten zoveel mogelijk beperken. Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet zijn dus vooral de verteerbare koolhydraten van belang. Dit worden de netto koolhydraten genoemd.

Onverteerbare koolhydraten

Onverteerbare koolhydraten zijn koolhydraten die nauwelijks invloed op de stofwisseling hebben. Deze zijn zo complex dat ze niet in de darmen kunnen worden afgebroken, waardoor ze niet door het bloed kunnen worden opgenomen.
Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet worden de onverteerbare koolhydraten daarom niet meegerekend.

Suikeralcoholen

Suikeralcoholen, ook wel polyolen genoemd, worden gebruikt als zoetstof. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, zit hier geen alcohol in. Het is slechts een scheikundige benaming. Suikeralcoholen komen van nature voor in voedingsmiddelen en komen uit plantaardige producten zoals fruit. Deze suikervervanger wordt niet of nauwelijks afgebroken in de darmen.
Voorbeelden van bekende suikeralcoholen zijn Xylitol, Mannitol en Sorbitol. Verder komen ook Erythritol, Isomalt, Lactitol en Maltitol als natuurlijke zoetstof regelmatig voor.
 

Hoe bereken ik de netto koolhydraten?

Op alle levensmiddelen staan normaal gesproken etiketten met de voedingswaarden.

Nederlandse levensmiddelen

Bij Nederlandse levensmiddelen kunt u het totaal aantal koolhydraten aflezen en daar de eventueel aanwezige suikeralcoholen van aftrekken. Zo weet u eenvoudig hoeveel netto koolhydraten een product bevat.

Totale koolhydraten – suikeralcoholen = netto koolhydraten

Niet alle landen geven koolhydraten op de zelfde manier op de etiketten met voedingswaarden weer. In Amerika worden vezels bijvoorbeeld als koolhydraten beschouwd, terwijl in veel landen van Europa (waaronder Nederland) vezels niet als koolhydraten worden meegerekend en apart op de etiketten met voedingswaarden worden vermeld.

Amerikaanse levensmiddelen

Voor de producten die wij vanuit Amerika importeren, dient u voor het berekenen van de netto koolhydraten dus niet alleen de suikeralcoholen van het totaal aantal koolhydraten af te trekken, maar ook de hoeveelheid vezels.

Totale koolhydraten – suikeralcoholen – voedingsvezels = netto koolhydraten

Bij Amerikaanse levensmiddelen worden op veel etiketten met de voedingswaarden de netto koolhydraten al aangegeven. Daarbij zijn van de totale koolhydraten dan al de suikeralcoholen en de voedingsvezels afgetrokken.

KLIK HIER voor de homepagina