Mijn winkelwagen

Winkelwagen € 0,00

 GRATIS VERZENDEN:
vanaf € 75,00 
daaronder € 5,95 | meer info...

Uw winkelwagen is leeg

Uitleg eiwitdieet per fase

Hoe zien de fases er in de praktijk uit. Wat moet u nu doen? Hieronder de uitleg van de mogelijkheden van de diverse fases van het eiwitdieet. Zo krijgt u een beeld wat u per fase kunt eten en hoe u het weer opbouwt naar normaal eten:

Fase 1: strenge fase

Het klinkt misschien gek, maar de strenge fase is voor veel mensen de gemakkelijkste fase. U kunt eenvoudig voor alle 6 eetmomenten een keuze maken uit de eiwitproducten uit de webshop en hoeft verder niet na te denken over wat u nu wel of juist niet mag eten.

Ontbijt
:
Begin de dag met een eiwitproduct uit de categorie ontbijt. Bijvoorbeeld met een zakje waarmee u een pudding, warme- of koude drank of pannenkoek maakt. Of neem een zakje havermout of muesli (met wat 0% Griekse yoghurt). Gaat u voor gemak, dan heeft u de keuze uit diverse kant en klare smoothies of repen. Een kop thee of koffie (eventueel met een zoetje) erbij is natuurlijk toegestaan.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een wafel, koekje of (halve) reep. Daarnaast kunt u een klein stukje chocolade of wat suikervrije snoepjes nemen.
Lunch :
Neem een eiwitproduct uit de categorie lunch. Bijvoorbeeld een zakje waarmee u soep maakt, aangevuld met groentes. Of juist een zakje voor een omelet of pannenkoek. Heeft u meer zin in een boterham of wat crackers? Ook dat is een goede optie. Beleg ze naar smaak met kaas, vleeswaren of suikervrije jam. Voor een gemakkelijke lunch kunt u voor een (hele) reep of een smoothie kiezen.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een cakeje, brownie of wafel. Een fruitdrank, warme cappuccino of warme chocolademelk zijn een eiwitproduct uit de categorie drinken die ook zeer geschikt zijn als tussendoortje.
Warme maaltijd :
Neem een eiwitproduct uit de categorie warme maaltijd. Bijvoorbeeld pasta of een zakje voor soep of een omelet. Neem hier een ruime hoeveelheid (geroerbakte) groenten bij. Zelfs een pizzatje behoort tot de mogelijkheden. Kiest u voor gemak? Dan zijn er een aantal kant en klaar maaltijden waar u uit kunt kiezen.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Voor de hartige trek behoort zelfs een zakje chips of sojanootjes tot de mogelijkheden. Of neem een dessert uit de categorie warme maaltijd.

Fase 2: gematigde fase

Bij de warme maaltijd kunt u (bijna) normaal eten. Alleen zetmeelproducten zoals aardappels en pasta moet u nog even laten staan. De overige 5 eetmomenten neemt u eiwitproducten.

Ontbijt
:
Begin de dag met een eiwitproduct uit de categorie ontbijt. Bijvoorbeeld met een zakje waarmee u een pudding, warme- of koude drank of pannenkoek maakt. Of neem een zakje havermout of muesli (met wat 0% Griekse yoghurt). Gaat u voor gemak, dan heeft u de keuze uit diverse kant en klare smoothies of repen. Een kop thee of koffie (eventueel met een zoetje) erbij is natuurlijk toegestaan.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een wafel, koekje of (halve) reep. Daarnaast kunt u een klein stukje chocolade of wat suikervrije snoepjes nemen.
Lunch :
Neem een eiwitproduct uit de categorie lunch. Bijvoorbeeld een zakje waarmee u soep maakt, aangevuld met groentes. Of juist een zakje voor een omelet of pannenkoek. Heeft u meer zin in een boterham of wat crackers? Ook dat is een goede optie. Beleg ze naar smaak met kaas, vleeswaren of suikervrije jam. Voor een gemakkelijke lunch kunt u voor een (hele) reep of een smoothie kiezen.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een cakeje, brownie of wafel. Een fruitdrank, warme cappuccino of warme chocolademelk zijn een eiwitproduct uit de categorie drinken die ook zeer geschikt zijn als tussendoortje.
Warme maaltijd :
Dit is de eerste maaltijd waarin u weer bijna gewoon kunt eten. Neem mager vlees (of vleesvervanger) kip, kalkoen of vis met voldoende (roerbak) groentes. Laat aardappels en pasta nog even achterwege.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Voor de hartige trek behoort zelfs een zakje chips of sojanootjes tot de mogelijkheden. Of neem een dessert uit de categorie warme maaltijd.

Fase 3: overgangsfase

Naast de warme maaltijd kunt nu ook een normaal ontbijt nemen. De overige 4 eetmomenten neemt u gedurende 1 week een eiwitproduct:

Ontbijt
:
Begin de dag goed met een “normaal” ontbijt. Koffie/thee (eventueel met een zoetje en een scheutje afgeroomde melk). 1 snee donker brood of 2 beschuiten (volkoren) of 3 sneetjes knäckebröd (volkoren). 125 gram magere yoghurt of magere kwark of magere melk of karnemelk. 1 stuk fruit of vers geperst sap van 1 stuk fruit..
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een wafel, koekje of (halve) reep. Daarnaast kunt u een klein stukje chocolade of wat suikervrije snoepjes nemen.
Lunch :
Neem een eiwitproduct uit de categorie lunch. Bijvoorbeeld een zakje waarmee u soep maakt, aangevuld met groentes. Of juist een zakje voor een omelet of pannenkoek. Heeft u meer zin in een boterham of wat crackers? Ook dat is een goede optie. Beleg ze naar smaak met kaas, vleeswaren of suikervrije jam. Voor een gemakkelijke lunch kunt u voor een (hele) reep of een smoothie kiezen.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Bijvoorbeeld een cakeje, brownie of wafel. Een fruitdrank, warme cappuccino of warme chocolademelk zijn een eiwitproduct uit de categorie drinken die ook zeer geschikt zijn als tussendoortje.
Warme maaltijd :
Neem mager vlees (of vleesvervanger) kip, kalkoen of vis met voldoende (roerbak) groentes. Laat aardappels en pasta nog even achterwege.
Tussendoortje :
Neem een eiwitproduct uit de categorie tussendoortje. Voor de hartige trek behoort zelfs een zakje chips of sojanootjes tot de mogelijkheden. Of neem een dessert uit de categorie warme maaltijd.

Na de eerste week kunt u in de overgangsfase elke week een extra eetmoment normaal eten en bouwt u zo het aantal eiwitproducten af. Totdat u elke maaltijd normaal eet.

Fase 4: gewichtsbehoud

U kunt bij alle maaltijden en tussendoortjes weer gewone voeding nemen. Hierbij is het belangrijk om 6 eetmomenten per dag te houden. In principe kunt u alles weer nemen. Gebruik alleen een kleine hoeveelheid van producten die veel koolhydraten bevatten. Dit geldt bijvoorbeeld voor aardappels, pasta en producten waar veel suiker in zit zoals snoepgoed. Of kies voor producten die veel koolhydraten bevatten een koolhydraatarme vervanger uit onze webshop met producten voor het koolhydraatarme dieet. En eet juist veel groenten.
Denk voor een tussendoortje ook aan gezonde snacks: Een blokje kaas met komkommer. Een gekookt ei met rookvlees. Een handje nootjes. Maar natuurlijk mag een "gewoon" koekje ook. En in het weekend gerust een bakje gewone chips.

 

 

Algemene richtlijnen:

Drinken :

Drink 1,5 tot 2 liter water per dag (koffie, thee, glas light drank) per dag. Alcohol is in de eerste 2 fases niet toegestaan, aangezien dit veel koolhydraten bevat.

(Olijf)olie :

Gebruik 1 eetlepel olijfolie per dag.

Smaak :

Het op smaak brengen van het eten mag. Gebruik hiervoor azijn (geen balsamico), zout (losalt), peper, mosterd, zoute ketjap (geen zoete), citroensap en fijne kruiden en aroma’s in poedervorm. Of neem één van de sauzen en dressings uit de webshop.

Groenten en fruit:

Er zijn veel groenten die u al vanaf de eerste fase kunt eten. Fruit raden we in het begin af (vanwege de fruitsuikers) en is pas weer toegestaan vanaf fase 3. Bekijk de lijst met toegestane groenten en fruit voor een volledig overzicht.

Vlees en vleeswaren :

Vlees bij de warme maaltijd is toegestaan vanaf fase 2, maar vleeswaren als beleg kunt u al vanaf fase 1 nemen. Bekijk de lijst met toegestane vlees en vis voor een volledig overzicht.
Wilt u liever zoet beleg? Dan is suikervrije jam of chocopasta een goede optie.

Vitamines :

Neem een vitamine- en mineralensupplement per dag.

Welke producten :

U mag alle eiwitdieet producten gebruiken. Houd daarbij als vuistregel aan dat als een product meer dan 5 gram koolhydraten per portie bevat, het maar 1 keer per dag is toegestaan. 

Afwijken van eetpatroon / balansdag :

Wanneer u na het volgens van het dieet enkele dagen afgeweken heeft van het gewenste eetpatroon, las dan een balansdag in. Volg een dag, of evenueel een hele week, het menu uit de strenge fase (1 of 2) om op gewicht te blijven, zodat u niet het gehele dieet weer opnieuw hoeft te doorlopen.

Tijd :

Zorg dat er tussen de maaltijden en tussendoortjes minimaal 2 uur en maximaal 4 uur zitten. Dit om uw stofwisseling goed op peil te houden.

 

Kijk ook hier eens voor meer uitleg over het proteïne dieet:

Het eiwitdieet van Dieetland
Welke fases zijn er
Uitleg per fases in het eiwitdieet
Welke groenten mag ik eten
Welke soorten vlees en vis mag ik eten
Welke fruit en zetmeelproducten mag ik eten
Problemen tijdens het eiwitdieet
Wanneer kan ik het dieet beter niet volgen
BMI
Veelgestelde vragen  

 

KLIK HIER voor de homepagina