Mijn winkelwagen

Winkelwagen € 0,00

 GRATIS VERZENDEN:
vanaf € 75,00 
daaronder € 5,95 | meer info...

Uw winkelwagen is leeg

Uitleg Koolhydraatarm dieet

De ontdekker van het koolhydraatarme dieet was Dr. Atkins met het Atkins dieet. Later kwam het South Beach dieet, en velen volgden. Maar de essentie is altijd een koolhydraatarm dieet en dus het beperken van koolhydraten. In veel voedingsmiddelen zitten koolhydraten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor verschillende soorten suikers. Deze vormen een belangrijke energiebron voor het menselijk lichaam. Doordat het lichaam weinig koolhydraten binnen krijgt, gaat het op zoek naar een andere energiebron. Na ongeveer 48 uur schakelt het lichaam daarom over op vetverbranding en valt u af! Dit proces wordt ketose genoemd.

Het Atkins koolhydraatarme dieet is in de vele jaren dat het bestaat net zo vaak verguisd als bejubeld. Maar het blijft toch een zeer succesvol dieet dat door de jaren heen steeds weer heel veel succesvolle aanhangers heeft. Dat wil toch wel wat zeggen. Het dieet is voor de meeste mensen gemakkelijk in te passen in het dagelijkse leven. Natuurlijk moet u wat laten staan. Alles blijven eten en toch afvallen bestaat gewoon niet.

 

De 4 fases van het koolhydraatarme dieet


Het stappenplan van een koolhydraatarm dieet kent 4 fases. Deze fases zijn ontstaan uit een wetenschappelijk bewezen voedingsstrategie voor gewichtsbeheersing en een betere gezondheid, gebaseerd op een koolhydraatbeperkte voeding. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in verteerbare koolhydraten en onverteerbare koolhydraten. De verteerbare koolhydraten zijn de koolhydraten die voor het dieet meetellen en worden netto koolhydraten genoemd. Klik hier voor uitleg over de soorten koolhydraten.
Volg de verschillende fases en u ontdekt vanzelf uw persoonlijke niveau van koolhydraatconsumptie. Onder dat niveau valt u af en boven dat niveau komt u aan.

Fase 1: Inductie
Beperk de koolhydraatconsumptie tot 20 gram netto koolhydraten per dag. Veel Atkins producten en andere koolhydraatarme producten uit onze webshop zijn geschikt voor de eerste fase. Het is daarnaast ook belangrijk om koolhydraten te halen uit salades en andere niet-zetmeelhoudende groente. Klik hier voor een overzicht van alle voedingsmiddelen die geschikt zijn vanaf de eerste fase.
In het begin van de inductiefase kunt u een aantal klachten ervaren zoals hoofdpijn, vermoeidheid en een vreemde smaak in de mond. Niet iedereen heeft daar last van, maar als u de klachten wel ervaart is dat normaal en hoort dat er voor even bij. Normaal gesproken zijn deze klachten binnen 1 week verdwenen.

Fase 2: Voortgezet gewichtsverlies (VG)
Voeg koolhydraten toe in de vorm van voedzame en vezelrijke levensmiddelen, door elke week 5 gram netto koolhydraten per dag extra te gaan eten. Zo kunt u in de eerste week 25 gram per dag te gaan eten, in de daaropvolgende week 30 gram per dag, enzovoorts tot u niet meer afvalt. Dan trekt u 5 gram netto koolhydraten van uw dagelijkse consumptie af zodat u rustig doorgaat met afvallen.

Fase 3: Pre-handhaving
Maak de overgang van afvallen naar op gewicht blijven, door elke week uw koolhydraatconsumptie in stappen van 10 gram te verhogen zolang u heel langzaam blijft afvallen.

Fase 4: Levenslange handhaving
Kies uit een gevarieerd assortiment levensmiddelen, maar houd uw koolhydraatconsumptie in de gaten om te garanderen dat u op gewicht blijft en u zich goed blijft voelen.

 

Koolhydraatarm eten is geen dieet, maar een levenslange voedingsfilosofie

Deze levenswijze is de basis voor een levenslange betere gezondheid. De kern van het koolhydraatarm eten wordt gevormd door vier principes die worden ondersteund door een stevig fundament van medisch en voedingswetenschappelijk onderzoek:

1. U valt af
Dat kan eigenlijk niet anders. Zowel mannen als vrouwen die de koolhydraatarme afvalmethode volgen verliezen gemakkelijk kilo's en centimeters. Het optimaliseren van uw lichaamsgewicht is een waardevol onderdeel van elk op de gezondheid gericht programma, omdat een aanzienlijk overgewicht over het algemeen een indicatie is van mogelijke gezondheidsproblemen, nu of in de toekomst. De wegsmeltende kilo's maken plaats voor vele voordelen, zowel qua uiterlijk als qua gezondheid.

2. De verdwenen kilo's komen er niet meer bij
Dit is het punt waarop de koolhydraatarme methode de meeste andere diëten ver achter zich laat. Bijna elke ervaren dieethouder is wel eens aan een afvalprogramma begonnen, heeft er hard aan gewerkt, is heel veel kilo's kwijtgeraakt en heeft die in een paar maanden of misschien een jaar allemaal weer teruggekregen. Dit is meestal het gevolg van de te verwachten consequentie van vetarme / caloriearme diëten, namelijk: honger en daarmee het terugvallen in oude gewoontjes. Maar dat is het probleem met diëten die de hoeveelheden voedsel beperken. Met koolhydraatarm eten hoeft lijnen geen lijden te zijn. Niemand hoeft honger als levenswijze te accepteren. Mensen die koolhydraatarme methode volgen, ontdekken geleidelijk wat hun persoonlijke niveau van koolhydraatconsumptie is, het instrument waarmee zij hun leven lang een gezond gewicht kunnen handhaven.

3. U wordt veel gezonder
De verandering is verbazingwekkend. Met koolhydraatarm eten voldoet u aan uw voedingsbehoefte door goede en gezonde levensmiddelen te eten. Als resultaat valt de vermoeidheid van uw schouders af en voelt u zich een stuk fitter. Mensen die koolhydraatarm eten voelen zich al een stuk beter voordat zij hun streefgewicht bereiken.

4. U legt de permanente fundering voor het voorkomen van ziekten
U verandert uw leven en dat, geloof het maar gerust, is nog belangrijker dan volgend jaar zomer de blits maken op het strand. Door het volgen van een persoonlijk afgestemde koolhydraatbeperkte voedingsmethode, zullen mensen die een hoog risico lopen van chronische ziekten zoals cardiovasculaire aandoeningen, hoge bloeddruk en diabetes, een opmerkelijke verbetering in hun klinische parameters zien. En de rest van ons hoeft niet bij de risicogroep voor ernstige aandoeningen te gaan horen. Zo simpel is dat.


Voor het volgen van een dieet bestaan contra-indicatie. Klik hier om de contra-indicaties te lezen.


Klik hier om alle Atkins producten te bekijken.

Klik hier om alle koolhydraatarme producten te bekijken.


KLIK HIER voor de homepagina