Mijn winkelwagen

Winkelwagen € 0,00

 GRATIS VERZENDEN:
vanaf € 75,00 
daaronder € 5,95 | meer info...

Uw winkelwagen is leeg

Zoetstoffen
Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Er zijn polyolen en intensieve zoetstoffen.

Polyolen zijn half zo zoet tot even zoet als suiker. De meeste polyolen worden niet opgenomen in het lichaam en leveren geen calorieën. De polyolen xylitol, isomalt, maltitol en lactitol leveren ongeveer half zoveel calorieën als kristalsuiker. Intensieve zoetstoffen zijn 50 tot 3000 keer zoeter dan suiker en leveren nauwelijks of geen calorieën.

Producten met intensieve zoetstoffen kunnen in normale hoeveelheden gegeten worden. Dit is niet slecht voor je gezondheid. Op producten met polyolen staat de waarschuwing ‘overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben’.

Omschrijving

Zoetstoffen worden door fabrikanten aan voedingsmiddelen toegevoegd om ze zoeter te maken, zonder suiker toe te voegen. Zoetstoffen zijn ook los verkrijgbaar als zoetjes, poeder of oplossing. Alle zoetstoffen hebben een E-nummer.

Er zijn 2 soorten zoetstoffen: polyolen en intensive zoetstoffen.

Polyolen zijn niet-intensieve zoetstoffen. Ze zijn half zo zoet tot even zoet als suiker. De smaak lijkt erg op die van suiker en ze hebben geen bijsmaak, zoals de meeste intensieve zoetstoffen. De polyolen xylitol, isomalt, maltitol en lactitol leveren wel calorieën, maar ongeveer 2 keer zo weinig als kristalsuiker. Vrijwel alle polyolen zijn natuuridentieke stoffen. Alleen lactitol komt in de natuur niet voor. Erythritol is de enige natuurlijke polyol. Het wordt gewonnen via fermentatie van glucose door een gist.
Intensieve zoetstoffen zijn 50 tot 3000 keer zoeter dan suiker en leveren geen of nauwelijks calorieën. De meeste intensieve zoetstoffen zijn synthetisch gemaakt. Alleen thaumatine en stevia zijn natuurlijke intensieve zoetstoffen. Ze zijn geïsoleerd uit planten.

Waar zit zoetstof in?
Zoetstoffen kunnen in de volgende producten voorkomen:

Frisdranken, alcoholische dranken en gefermenteerde melkdranken met verlaagd suikergehalte of zonder suiker (light producten)
Suikervrij snoep, chocolade en kauwgom
Suikervrij ijs en desserts
Suikervrije bakkerijproducten
Jam en vruchtenmoes met verlaagd suikergehalte of zonder toegevoegde suiker
Tafelzoetstof (tablet, poeder of vloeibaar)
Polyolen zitten voornamelijk in producten voor mensen met diabetes, zoals suikervrije snoep, chocolade en gebak. Intensieve zoetstoffen zitten vooral in light frisdrank en zoetjes.

Welke zoetstoffen zijn er?
Hieronder staat welke polyolen en intensieve zoetstoffen er in de Europese Unie zijn goedgekeurd. Er staat achter welk E-nummer de zoetstof heeft.

Polyol E-nummer 
Sorbitol (glucitol)   E 420
Mannitol E 421
Isomalt E 953 
Polyglycitol E 964 
Maltitol  E 965  
Lactitol  E 966 
Xylitol  E 967  
Erythritol*  E 968  
 Intensieve zoetstof  
 Acesulfaam-K  E 950
 Aspartaam   E 951
 Cyclamaat   E 952
 Sacharine  E 954
 Sucralose  E 955
 Thaumatine*  E 957
 Neohesperidine-DC  E 959
 Steviol glycoside (stevia)*  E 960
 Neotaam  E 961
 Aspartaam-acesulfaamzout   E 962


Bereiden

Suikervervangers die de zoetstoffen aspartaam (E951) of thaumatine (E957) bevatten, zijn niet geschikt voor het bakken van cake of taart. De hitte breekt de zoetstof af, zodat het eindproduct niet meer zoet smaakt.

Gezondheidseffecten

Producten met zoetstoffen kunnen zonder enig gezondheidseffect dagelijks in normale hoeveelheden worden gebruikt. Je krijgt dan namelijk niet meer binnen dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI).

Te veel polyolen
Polyolen kunnen bij een hoge inname winderigheid en diarree veroorzaken.

Voorkomen van overgewicht
Xylitol, isomalt, maltitol en lactitol leveren ongeveer 2 keer zo weinig calorieën als suiker. De overige polyolen en de intensieve zoetstoffen leveren helemaal geen calorieën. Daarom kunnen zoetstoffen helpen om overgewicht te voorkomen.

Veiligheid

In de Europese verordening die gaat over het gebruik van zoetstoffen in levensmiddelen staat aan welke levensmiddelen de verschillende zoetstoffen mogen worden toegevoegd. Ook staat er wat het maximum toegelaten gehalte is. Er gelden dezelfde veiligheidseisen als bij andere E-nummers.

Voedingsadvies

Producten met E-nummers kun je veilig eten. Dit geldt ook voor zoetstoffen. Zelfs als je alleen suikervrije producten gebruikt: bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel zoetstof binnen.

Polyolen en intensieve zoetstoffen hebben geen of weinig invloed op het bloedsuikergehalte en kunnen daarom handig zijn voor diabetes patiënten.

Mensen met PKU
Producten met de zoetstoffen aspartaam zijn niet geschikt voor mensen met de aangeboren stofwisselingsziekte PKU. Aspartaam bevat namelijk het aminozuur fenylalanine. PKU-patiënten kunnen dit niet afbreken, waardoor het zich opstapelt in de hersenen.

----


Aspartaam

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, die ongeveer 200 keer zoeter is dan suiker en nauwelijks calorieën levert. Je vindt aspartaam vooral in light frisdrank, suikervrij snoepgoed en zoetjes. Het heeft het E-nummer E951.

Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Aangezien aspartaam een E-nummer heeft, is het gegarandeerd dat je er niet te veel van binnen krijgt, zelfs al drink je veel light frisdrank.

Een onderdeel van aspartaam is fenylalanine. Mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU) kunnen dat niet afbreken. Op het etiket van producten met aspartaam staat daarom de waarschuwing ‘Bevat een bron van fenylalanine’.

Omschrijving
Aspartaam (E951) is een zoetstof, die ongeveer 200 keer zoeter is dan suiker en nauwelijks calorieën levert. Aspartaam is een kunstmatige zoetstof. Het komt in de natuur niet voor.

Waar kan aspartaam in voorkomen?
Aspartaam kan voorkomen in producten met verlaagde energetische waarde of zonder toegevoegde suiker, zoals:

Light frisdranken en light bier
Snoep en chocolade
Yoghurtdranken, ijs en desserts
Jam, vruchtenmoes en nectar
Zoetjes
Suikervrije medicijnen

Gezondheidseffecten

Aspartaam valt in het lichaam uiteen in methanol en de lichaamseigen aminozuren fenylalanine en asparaginezuur. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwit.

Het lichaam verwerkt aspartaam hetzelfde als ieder ander natuurlijk eiwitbrokstukje.

Fenylalanine en asparaginezuur
Fenylalanine en asparaginezuur zijn onderdelen van ieder eiwit, bijvoorbeeld melk- en kippenei-eiwit. Je hebt aminozuren nodig om lichaamseiwit op te bouwen.

PKU-patiënten mogen niet te veel fenylalanine binnenkrijgen omdat zij dit aminozuur niet goed kunnen omzetten in eiwitten en signaalstoffen. Als ze te veel fenylalanine binnenkrijgen hopen afbraakproducten zich op in het bloed, met hersenbeschadiging tot gevolg. PKU is een aangeboren afwijking. Elke baby wordt hierop getest met een hielprikje.

Methanol
Bij het afbreken van aspartaam in het lichaam ontstaat een kleine hoeveelheid methanol. Het lichaam maakt zelf ook een beetje methanol aan. In grote hoeveelheden kan methanol gezondheidsproblemen zoals blindheid veroorzaken. Een schadelijke hoeveelheid methanol zit alleen in zelf gestookte jenever die ondeskundig is gedestilleerd.

In 1 liter light frisdrank zit ongeveer evenveel methanol als in vruchtensap en wijn. De dagelijkse inname van methanol van mensen die alleen light frisdrank drinken is ongeveer 200 keer zo laag als de hoeveelheid methanol die slecht kan zijn voor je gezondheid.

Veiligheid

Aspartaam is een veilige zoetstof. Daarom heeft aspartaam in de Europese Unie een E-nummer (E951) gekregen.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van aspartaam is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Deze hoeveelheid mag je gedurende je hele leven dagelijks binnenkrijgen zonder enige gezondheidsschade op te lopen.

Er gelden dezelfde veiligheidseisen als bij andere E-nummers.

Verwarring rond aspartaam
Soms hoor je dat aspartaam een verband heeft met het ontstaan van ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Negatieve resultaten uit gedegen onderzoek zijn altijd aanleiding voor de autoriteiten om de veiligheid opnieuw na te gaan.

Er bestaan geen studies die aanwijzingen geven dat aspartaam slecht is voor de gezondheid of kankerverwekkend is. In 2006 en 2007 zijn 2 studies gepubliceerd door het Italiaanse Ramazzini Instituut, waaruit zou blijken dat proefdieren kanker krijgen als gevolg van aspartaam.

Naar deze studies is zeer goed gekeken door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Hun conclusie was dat de tumoren die waren gevonden niet kwamen doordat de ratten aspartaam kregen, maar omdat ze chronische ontstekingen hadden aan de ademhalingsorganen. De ratten waren dus al ziek voordat ze getest werden. Bovendien bleek de statistiek in het onderzoek niet te kloppen.

Voedingsadvies

Producten met E-nummers, zoals aspartaam, kun je veilig eten en drinken.

Bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel aspartaam binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse inname heen te gaan, zou je meer dan 2,5 liter light frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken. Om een gezondheidseffect te zien van de methanol die in het lichaam vrijkomt uit aspartaam zou je zelfs meer dan 36 liter light frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken.

Aspartaam heeft ook geen effect op het bloedsuikergehalte en is dus geschikt voor mensen met diabetes.

Kinderen en volwassenen kunnen dus zonder bezwaar light frisdranken met aspartaam drinken. Het Voedingscentrum geeft echter de voorkeur aan het drinken van water, omdat het zuur in frisdrank het tandglazuur aantast.

Etiket

Omdat mensen met fenylketonurie (PKU) niet te veel fenylalanine mogen innemen, staat op alle producten met aspartaam de waarschuwing: 'bevat een bron van fenylalanine'. Mensen die geen PKU hebben hoeven zich dus geen zorgen te maken over deze waarschuwing.

-----

Stevia
Stevia (steviolglycosiden) is ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet als suiker en levert geen calorieën. Het heeft het E-nummer 960.

Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof. Het wordt geïsoleerd uit het blad van de stevia plant. In Zuid-Amerika gebruiken ze het al eeuwenlang als zoetmiddel.

Stevia is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname blijft. Aangezien stevia een E-nummer heeft, is het zeker dat je er niet te veel van binnen krijgt.

Omschrijving

Stevia (steviolglycosiden of stevioside of rebaudioside A) is een natuurlijke intensieve zoetstof die ongeveer 200 tot 300 keer zo zoet is als suiker. Het mag sinds 2011 in de Europese Unie gebruikt worden. De plant waar het uit geïsoleerd wordt, komt uit de grensstreek tussen Paraguay en Brazilië. Daar is het blad van de plant al eeuwenlang een zoetmiddel. De bladeren worden daar onder andere in de thee gedaan.

De zoetstof wordt geïsoleerd uit het blad van de steviaplant (Stevia rebaudiana). De bladeren van de plant worden gemalen en geweekt in heet water. De waterige oplossing wordt verder gezuiverd en gedroogd totdat er stevia overblijft.

De smaak van stevia
De tong neemt de zoete smaak van stevia vertraagd waar. Het heeft een enigszins bittere, dropachtige nasmaak. De bitterheid neemt af als stevia wordt gemengd met suikers zoals sacharose, fructose of glucose.

Waarin zit stevia?
Stevia is nog niet zo lang goedgekeurd, en is daarom nog in opkomst. In de Europese wetgeving staat in welke producten het gebruik is toegestaan. Het mag toegevoegd worden aan light frisdranken en light bier, yoghurtdranken, ijs, desserts, vruchtennectar, jam, marmelade, snoep, chocolade, kauwgom, salades, soepen, sauzen en zoetjes. Voorwaarde is wel dat deze producten minder calorieën of geen toegevoegde suikers bevatten.

Geschikt om te koken en bakken
Stevia is stabiel bij verhitting. Dat wil zeggen dat het ook geschikt is als zoetstof voor gekookte en gebakken producten.

Gezondheidseffecten

Producten met stevia kunnen zonder enig gezondheidseffect dagelijks in normale hoeveelheden worden gebruikt. Je krijgt dan namelijk niet meer binnen dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI).
Calorieën
Stevia levert geen calorieën. Maar producten waarin stevia is verwerkt, bevatten wel calorieën. Dit komt omdat in het algemeen maar een derde van de suiker vervangen kan worden door stevia, zonder nare nasmaak. Producten gezoet met stevia hebben vaak tot 30% minder calorieën dan vergelijkbare producten.
Verwerking van stevia door het lichaam
Ons lichaam kan stevia niet opnemen. De darmflora zet stevia deels om in steviol, dat het lichaam wel opneemt. De door het lichaam opgenomen steviol verlaat via de urine het lichaam. De rest van de stevia verlaat het lichaam via je poep.
Veiligheid

Stevia is een veilige zoetstof. Het is sinds 2011 een goedgekeurde stof in de Europese Unie. Daarom heeft het een E-nummer (E960) gekregen.

Er gelden dezelfde veiligheidseisen als bij andere E-nummers.

Voedingsadvies

Producten met E-nummers kun je veilig eten en drinken. Dit geldt ook voor stevia.

Bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel stevia binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid heen te gaan zou je meer dan 3 liter light frisdrank met stevia per dag moeten drinken.

Stevia heeft geen effect op het bloedsuikergehalte en is dus geschikt voor mensen met diabetes.

Kinderen en volwassenen kunnen zonder bezwaar light-frisdranken met stevia drinken. Het Voedingscentrum geeft echter de voorkeur aan het drinken van water omdat het zuur in frisdrank het tandglazuur aantast.



Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intensieve-zoetstoffen/aspartaam.aspx